بخشی از متن مقاله تحليل مدل رگرسيوني کارآفريني سازماني, هوش هيجاني و فرهنگي مديران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان :
سال انتشار : 1394
تعداد صفحات :24
هدف:پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور بر اساس هوش هیجانی و فرهنگی انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف, کاربردی و جز طرحهای همبستگی است. تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها سه پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ, هوش هیجانی شرینگ و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند که پایایی آنها به ترتیب 78/0,87/0و82/0تعیین شد. از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چند گانه و گام به گام) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین کارآفرینی سازمانی و هوش هیجانی (30/0 r=) و هوش فرهنگی (29/0 r=) رابطه مثبتی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که تمام ابعاد هوش فرهنگی (ابعاد شناختی(21/0- =ß), فراشناختی (17/0=ß), انگیزش (20/0=ß) و رفتاری (18/0=ß)), پیشبینهای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند, درحالی که فقط دو بعد از هوش هیجانی , یعنی خودآگاهی(19/0 ß=) و خود مدیریتی (19/0 =ß)) میتوانند کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: د هوش هیجانی و فرهنگی میتواند کارآفرینی سازمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و مدیران و کارشناسان وزارت ورزش, میتوانند با کاربرد این دو نوع مهم از هوش, میزان کارآفرینی سازمانی را مقداری افزایش دهند.